Reumatologia este o ramură a medicinii interne, care se ocupă cu depistarea, diagnosticarea, tratarea și recuperarea bolnavilor cu suferințe non-chirurgicale ale aparatului locomotor. Aceste afecțiuni sunt de obicei dureroase, acute sau de cele mai multe ori cronice, care împiedică buna funcționare a aparatului locomotor și sunt numite în general reumatism sau boli reumatice și musculoscheletice.

Principalele grupe de afecțiuni de care se ocupă reumatologia sunt următoarele:

• Afectiuni degenerative provocate de degenerescența și uzura unor articulații sau de cauze mecanice: artroza membrelor (gonartroza, coxartroza), spondiloza, hernia discală lombară.
  • Afecțiuni cauzate de prezența cristalelor în articulații sau în tendoane: guta, pseudoguta, condrocalcinoza articulară, boala calcificărilor tendinoase.

Afecțiuni inflamatorii periarticulare și articulare nedegenerative:

• tendinițe
  • bursite
  • capsulite
  • entezite
  • epicondilite
  • fibromialgia
  • sindromul Dupuytren
  • nevralgia cervico-brahială
  • periartrita scapulo-humerală
  • sindromul de tunel carpian și alte sindroame canalare ale membrului superior și inferior.

• Afecțiuni infecțioase articulare cauzate de prezența unor germeni în articulații: boala Lyme (borelioza), artrita gonococică, artrita tuberculoasă (TBC osteo-articular) și alte artrite infecțioase.
  • Afecțiuni inflamatorii, autoimune care se observă, în general, în cadrul bolilor de sistem: reumatismul articular acut, artrite reactive, poliartrita reumatoidă, spondilita anchilozantă, artrita psoriazică, lupusul eritematos sistemic, sclerodermia, polimiozita, dermatomiozita, sindromul Schönlein-Henoch, vasculite.
  • Afecțiuni metabolice: osteoporoza, osteomalacia.

Mijloacele diagnostice folosite în reumatologie incud: analize biochimice, teste imunologice (autoanticorpi), teste genetice, examene imagistice (radiografii, ecografia musculo-scheletala, RMN articular), teste funcționale (electromiograma), puncția articulară, biopsii ale țesutului articular și moale, măsurarea densității osoase (osteodensitometrie DEXA).

Dacă medicul de familie bănuiește că ai putea avea artrită, îți va recomanda să mergi la un medic reumatolog, pentru investigații amănunțite, necesare să descopere cauzele simtomelor și să confirme sau să infirme diagnosticul de poliartrită reumatoidă. Medicul reumatolog te poate ajuta să depistezi, să diagnostichezi și să monitorizezi posibilele afecțiuni reumatice, care afectează articulațiile, mușchii și oasele.

Este important să programezi cât mai din timp vizita la medicul reumatolog, întrucât cercetările arată că inițierea cât mai devreme a tratamentului pentru poliartrită reumatoida îmbunătățește semnificativ prognosticul bolii și te ajută să rămâi o persoană activă.

Medicul reumatolog este format să creeze un plan de tratament și diagnostic personalizat. Prima vizită va cuprinde o examinare și o discuție referitoare la simptome, istoric medical etc. O vizită poate dura 30 de minute sau chiar mai multe ore. Este important să te simți confortabil în prezența medicului reumatolog, întrucât o boala îndelungată precum poliartrita reumatoida presupune vizite repetate.

De cele mai multe ori, evaluarea este complexă, multidisciplinară, având în vedere caracterul sistemic, generalizat, al multor afecțiuni autoimune și prezența unor probleme medicale complexe la grupa de vârstă afectată.

Această evaluare poate include consultații de:

• neurologie
  • ortopedie
  • recuperare
  • neurochirurgie
  • dermatologie
  • cardiologie
  • pneumologie
  • psihologie
  • psihiatrie
  • boli infecțioase.

Mijloacele terapeutice includ:

• tratament medicamentos (antiinflamatoare steroidiene și non-steroidiene
  • antialgice
  • decontracturante
  • terapii modulatoare imunologice
  • tratament antiresorbtiv osos în osteoporoza)
  • proceduri de recuperare (ultrasunete, curenți, flux magnetic, masaj, kinetoterapie)
  • terapii complementare, cu efect benefic dovedit în suferință artrozica (acupunctura, homeopatie, fitoterapie).

Programările se fac sunând la numărul de telefon: 021. 93 83.