Dezvoltarea psiho-motorie a copilului

miscare-copil-site

Nou-născut:
- mişcări spontane, necoordonate
- postură fetală: triplă flexie a membrelor, cu dominanţa tonusului pe flexori
- decubit dorsal: nu poate menţine capul pe linia mediană
- decubit ventral: păstrează poziţia de flexie

3 luni:
- ţine mâinile deschise în veghe şi somn
- întoarce capul după obiecte, le fixează şi le urmăreşte
- în decubit dorsal se sprijină pe antebraţe şi susţine capul, îl poate roti
- duce voluntar obiectele sau mâinile la gură
- apare coordonarea mână-ochi-gură
- la reacţia de tracţiune capul este menţinut în axul trunchiului
- râde puternic, vocalizează (gângureşte), recunoaşte vizual mama
- reflexele arhaice Moro, grasping, diminuă

6 luni
- în decubit dorsal prinde picioarele cu mâinile şi le duce la gură, ridică capul şi toracele la 45°
- începe să se întoarcă din decubit ventral în decubit dorsal şi invers
- păstrează poziţia şezândă cu mişcarea capului în toate direcţiile
- în decubit ventral ridică capul şi face sprijin pe palme şi abdomen cu braţele extinse
- susţinut axilar se spijină pe picioare ferm
- prehensiunea cu toate degetele opuse la palmă şi flexie simultană a degetelor
- mută jucăriile dintr-o mână în alta
- ţine biberonul în timpul alimentării
- reflexele arhaice Moro şi grasping au dispărut
- îşi recunoaşte mama şi vocea mamei din alte voci
- pronunţă primele silabe

9 luni
- coordonarea mâinilor este bună, din poziţie şezând se poate apleca înainte şi apoi îşi recapătă echilibrul
- se ridică în picioare cu sprijin pe pat, stă în picioare cu sprijin
- începe mersul în 4 labe
- face prehensiunea police-indice cu opoziţia policelui la indicele extins
- imită expresii
- reacţionează adecvat la comenzi simle (dă-mi, ţine, ia)
- recunoaşte numele său sau ale persoanelor apropiate
- are alimente, jucării preferate
- se formează „schema obiectului permanet”: caută jucăria ascunsă sub privirea sa, „jocul cucu-bau”
- „anxietatea de la 9 luni” recunoaşte persoanele străine şi are accese de plâns la apariţia acestora
- face „tai-tai”
- continuă să spuna silabe, polisilabe

12 luni
- merge singur, fără sprijin
- face pensa digitală: între vârful policelui şi indicelui
- ajută la îmbrăcat
- înţelege şi răspunde la întrebări simple
- pronunţă 2-4 cuvinte cu sens
- poate ţine creionul şi mâzgăleşte pe o foaie
- poate aduna firimituri şi le duce la gură
- bea din ceaşcă şi foloseşte lingura cu ajutor
- îşi cunoaşte numele
- îi place muzica, preferă prezenţa anumitor persoane
- manifestă gelozie, afecţiune, mânie

18 luni
- urcă scările cu sprijin
- aleargă, cade mai rar
- poate merge cu o jocărie în braţe, poate merge în lateral şi înapoi
- construieşte un turn din 3 cuburi
- încearbă să se alimenteze singur
- înpinge un cub în incastru
- întoarce 2-3 pagini dintr-o carte
- încearcă să traseze linii drepte cu creionul
- ştie să deschidă dopul de la sticlă
- recunoaşte obiectele din imagini
- limbaj: foloseşte propoziţii alcătuite din substantiv şi adjectiv
- arată la cerere nasul, ochii, mâna, gura, piciorul
- execută ordine simple
- are jucărie preferată
- atenţia este de scurtă durată
- pericole casnice: prize electrice, medicamente, etc.
- crize de afect la nesatisfacerea dorinţelor

24 luni
- aleargă bine
- urcă şi coboară scările singur cu ambele picioare pe o scară, cu sprijin de balustradă
- se caţără pe mobila
- deschide uşa trăgând clanţa
- construieşte un turn din 6-7 cuburi
- răsfoieşte o carte întoarcând pagină cu pagină
- se îmbracă singur (şosete, pantaloni), ajută la dezbrăcat
- se spală şi se şterge pe mâini
- bea din pahar singur
- duce lingura la gură fără a o întoarce
- desenează linii verticale
- se joacă apoape de copii dar singur (jocul paralel)
- face propoziţii de 3-4 cuvinte, are un vocabular de 300 cuvinte
- are simţ net al proprietăţii, nu vrea să împartă nimic
- are control sfincterian diurn şi cere să meargă la toaletă
- se recunoaşte în oglindă
- imită în absenţa modelului
- îşi reprezintă mental obiecte pe care nu le vede

3 ani
- urcă scările alternând picioarele
- merge pe bicicletă
- stă într-un picior scurt timp
- îşi cunoaşte vârsta şi sexul
- îşi spală mâinile
- construieşte un turn din 9 cuburi
- copiază după model un cerc, o cruce
- recunoaşte 1-2 culori
- încearcă să danseze
- se îmbracă şi se dezbracă singur
- ajută la activităţile casnice
- se spală pe dinţi
- pune întrebări
- foloseşte pluralul şi trecutul în vorbire
- are un vocabular de 900 cuvinte
- foloseşte articolul, pronumele, adverbul
- numără până la 10
- se joacă cu alţi copii, acceptă să-şi aştepte rândul
- desenează spontan sau la cerere un obiect